Maandag - Vrijdag : 08:30 - 17:30
info@ictmedia.nl
073 - 614 0070

CDO Magazine: nieuw en toch vertrouwd

///
Categories,

Na een jaar van warmlopen en voorbereiden krijgen de CDO-activiteiten dit jaar echt gestalte. De formule van CDO Magazine staat als een huis en we hebben diverse grote en kleine evenementen op de kalender staan. Qua thematiek bewandelen we daarbij twee sporen: enerzijds een verdieping als het gaat om de rol en functie van de CDO, anderzijds praktische onderwerpen en handvatten die de doelgroep direct ondersteunen.

Over de CDO-rol wordt momenteel druk gediscussieerd. Dat geeft aan dat de functie nog niet in beton is gegoten. Want waar staat die ‘d’ in de functietitel nou voor? Data, digital, disruptie? Of draait het meer om een combinatie? Ook over de inhoud en levensvatbaarheid van de CDO lopen de meningen uiteen. Bedrijven die een CDO aanstellen zouden bijvoorbeeld de boot missen door het digitale lot in de handen van één persoon te leggen. De digitale hype, en dus ook de digitale chef, zou bovendien al over het hoogtepunt zijn. En zelfs wanneer de CDO erin zou slagen om organisaties succesvol te helpen transformeren, dan zou het slechts gaan om een tijdelijke rol. Een transitiefunctie!

Vertrouwd
Al deze scepsis jegens de nieuwe ster aan het C-firmament versterkt het gevoel dat we met CDO Magazine op het juiste moment instappen. Niet in de laatste plaats omdat het allemaal zo vertrouwd klinkt. Zoals je misschien weet, heb ik nogal een geschiedenis met de chief information officer. Zo’n twaalf jaar lang heb ik de mensen in de CIO-functie geïnterviewd, gevolgd en gefaciliteerd tijdens rondetafeldiscussies en evenementen. En zo’n twaalf jaar lang ben ik getuige geweest van de levendige discussie rond deze beroepsgroep. Het heeft de CIO zeker geholpen om zich te ontwikkelen naar wat hij of zij nu is.

Dezelfde lotsverbondenheid die ik ooit met de zich ontwikkelende CIO-doelgroep voelde, die ervaar ik nu met de CDO. Ook gesprekken die ik nu voer in het kader van interviews en programmering van evenementen en rondetafeldiscussies zijn vergelijkbaar. Want waar staan we als CDO voor? Hoe creëren we intern en extern draagvlak? Hoe geven we handen en voeten aan verandering? Welke tools en werkwijzen zijn er? Enzovoorts, enzovoorts.

Visitekaartje
Overigens vind ik die drie letters uit de functietitel minder belangrijk dan wat mensen daadwerkelijk doen. Sommige CIO’s zijn feitelijk CDO’s, steeds meer CEO’s pakken hoogstpersoonlijk de digitale leiding, en ook de business roert zich momenteel flink. Juist omdat deze nieuwe functie de traditionele kaders overstijgt, verdienen ook mensen met een afwijkend visitekaartje een plek in de community. Ook partners zijn van harte welkom. Samen maken we er wat moois van!

Interesse? Je hebt mijn gegevens!